På leting etter trygghet: Integrering av LHBTIQ+-flyktninger i Norge

Denne rapporten presenterer resultatene fra et forskningsprosjekt etter initativ fra Integrerings-og mangfoldsdirektoratet (IMDi). Prosjektets hensikt har vært å fremskaffe forskningsbasert og oppdatert kunnskap, som kan bidra til trygg integrering av LHBTIQ+ personer med fluktbakgrunn i Norge. Oppdraget er løst som en kvalitativ studie hvor det er gjennomført femten dybdeintervjuer med flyktninger som identifiserer seg som… Les mer »

Skeives levekår i Agder. En kvantitativ og kvalitativ kartlegging

I denne rapporten presenteres og diskuteres funn fra en kartlegging av leveårene til lesbiske, homofile, bifile og/eller transpersoner i Agder. Det er gjennomført en spørreundersøkelse for å kartlegge levekårene til lhbt-befolkningen i Agder. I tillegg er det gjennomført 14 dybdeintervjuer med selvrekrutterte informanter fra lhbt-gruppen. Kartleggingen viser at psykiske helseplager ser ut til å ramme en… Les mer »

Idealer og virkeligheter. Mangfold i Forsvaret. Sluttrapport fra prosjektet Rekruttering, sosialisering og militær kjernekompetanse i Forsvaret, 2011-2014

Rapporten presenterer funn fra tre delprosjekter innenfor studien «Rekruttering, sosialisering og militær kjernekompetanse i Forsvaret». De tre delprosjektene har tatt for seg «Sosialisering ved krigsskolene», «Veien til høyere militære stillinger» og «Yngre kvinnelige offiseres karriereveier». Datainnsamlingen er gjennomført i perioden høsten 2011 til våren 2014. Funnene oppsummeres og diskuteres i denne rapporten, i lys av… Les mer »

Individet og staten. Sosialisering til yrkesrollen som offiser. Delrapport fra studiet av rekruttering, sosialisering og militær kjernekompetanse i Forsvaret, 2011-2014

Denne rapporten inngår i forskningsprosjektet «Rekruttering, sosialisering og militær kjernekompetanse» og omhandler delprosjektet «Sosialisering ved krigsskolene». Bakgrunnen for forskningsprosjektet er målet om økt mangfold blant Forsvarets personell. Vi har undersøkt hvordan to av krigsskolene forstår sitt utdanningsoppdrag. Rapporten belyser noen kulturelle forventninger som stilles til offiseren og kontekster som benyttes for å anskueliggjøre offiserens virkelighet…. Les mer »