Evaluering av forsøket med grunnskoletilbud etter IB-læreplaner i Oslo kommune – Sluttrapport

Hensikten med denne evalueringen er å gi Utdanningsdirektoratet et grunnlag for å vurdere videreføring av et grunnskoletilbud (trinn 1-11) etter International Baccalaureate Organization sine læreplaner som skal være tilgjengelig for alle elever i Oslo. Evalueringen omfatter et fireårig forsøksprosjekt etter opplæringsloven § 1-4 som startet i 2018 ved Manglerud skole og Blindern skole. Dersom forsøket… Les mer »

Kartlegging UH-institusjonenes organisering for digitalisering av utdanningen

Dette prosjektet er gjennomført på oppdrag fra Norgesuniversitet. Notatet bringer resultater fra kartleggingen av UH-institusjonenes organisering for digitalisering av utdanningen. Grunnlaget for notatet er en spørreundersøkelse angående organisering av støttefunksjoner for digitalisering av utdanningen. Undersøkelsen er rettet mot institusjonsnivået, fakultetsnivået / fagavdelingsnivået og ledelse av støttetjenester ved til sammen 24 UH-institusjoner i Norge.

«Under radaren». Dokumentasjon og prosessevaluering av kadettprosjektet «Norsk sverm»

I dette prosjektet har vi fulgt en gruppe kadetter ved Krigsskolen som har tatt initiativ til og gjennomført sitt eget prosjekt rundt skriving av bacheloroppgaven som avslutter tredje skoleår. Kadettenes utgangspunkt var at de ønsket å utfordre gjeldende militære doktrine som Hæren benytter gjennom å se nærmere på et annet operasjonskonsept, et konsept de kaller… Les mer »

Kunnskap og kunnskapshull i landskapet prosjektbasert læring. En eksplorerende undersøkelse av forskningslitteraturen

Denne litteraturstudien belyser prosjektbasert læring. Hensikten har vært å finne frem til kunnskap som kan bidra til å utvikle prosjektbasert læring som læringsstrategi ved Krigsskolen. Studien er gjennomført som en eksplorerende litteraturstudie. Litteraturstudien tyder på at forskningen har to «hovedspor», nemlig et læringsteoretisk og et sosialpsykologisk. Av dette følger det at forskning som kan belyse… Les mer »

Evaluering av landbruksutdanningen på videregående nivå og vurdering av behovet for fagskoler innen landbruk

Denne rapporten omhandler landbruksrettet utdanning i videregående skole og på fagskolenivå. Utdanningen er studert med basis i en undersøkelse av elevens egne vurderinger, informantintervjuer og andre kilder. Årsaker til elevenes valg av naturbruksutdanning er belyst, samt elevenes valg i løpet av utdanningen. Hvilke valg elevene tar etter naturbruk er og beskrevet. Sentrale spørsmål knyttet til… Les mer »

«Det er litt høytid!» En evaluering av «60 Seconds» i strategiundervisningen ved Krigsskolen. Del II

Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Krigsskolen og bringer kunnskap fra andre del av en evaluering gjort i forbindelse med utprøving av det pedagogiske tiltaket «60 Seconds». Den bør leses i sammenheng med rapporten Form eller innhold? En evaluering av tiltaket «60 Seconds» i strategiundervisingen ved Krigsskolen som presenterer det teoretiske grunnlaget for evalueringen,… Les mer »