Design som strategisk virkemiddel for økt innovasjon

Rapporten omhandler evalueringen av prosjektet ”Design i Innlandet” som har blitt gjennomført av Innovasjon Norge Hedmark og Oppland over 2-årsperioden april 2004 – mars 2006. Prosjektet har hatt som mandat å stimulere til økt bruk av design blant bedrifter i Innlandet gjennom etablering av et eget designformidlingsprosjekt. Prosjektet har vært ledet av person med sterk… Les mer »

Mobilisering av SMB til økt satsing på design som konkurransefortrinn – internasjonale erfaringer

Det er internasjonalt en omfattende satsing på design. Designpolitikken, og de nasjonale støttesystem har mange likhetstrekk. En aktør på nasjonalt nivå har ofte ansvar for å ”fronte” design og designpolitikken. Noen land har regionale system, som Italia. Likevel finnes det også regionale satsinger i land med en mer nasjonal politikk. Design knyttes fortsatt mye til… Les mer »

Kartlegging av eksisterende informasjon om næringene musikk, film, design og arkitektur.

Dette er en oversikt over informasjon som finnes om næringene musikk, film, design og arkitektur (MADF) i Norge. Det er et fokus på informasjon og kunnskap som finnes om følgende punkter: Aktører, verdiskaping, vekst/utvikling, trender, eks-port/internasjonalisering, markedsstørrelser og markedspotensial, innovasjonsevne, næringsklynger og nettverk, forretningsmodeller, kritiske suksessfaktorer og offentlige støtteordninger. I tillegg er det sammendrag av… Les mer »