Rekruttering, sosialisering og militær kjernekompetanse. Et forprosjekt om strukturer, prosesser og forståelser av mangfold i Forsvaret

Denne rapporten baserer seg på et forprosjekt om rekruttering, sosialisering og militær kjernekompetanse. Prosjektet er gjennomført på oppdrag av Forsvarsdepartementet og har sin opprinnelse i oppfølgingen av Stortingsmelding 36: Økt rekruttering av kvinner til Forsvaret (2006-2007). Her fremgår det at regjeringen ønsker et større mangfold i organisasjonen, herunder en bedre balanse mellom kjønnene, for å… Les mer »

Form eller innhold? En evaluering av tiltaket «60 Seconds» i strategiundervisningen ved Krigsskolen. Del 1

Denne rapporten er gjennomført på oppdrag fra Krigsskolen og er en evaluering av det pedagogisk tiltaket ”60 Seconds”. Formålet er å danne et kunnskapsgrunnlag for utvikling av instruktørenes praksis. Evalueringen belyser forholdet mellom intensjonene med ”60 Seconds” og erfaringer som kadetter og instruktører gjør seg. Særlig fokus er rettet mot smågruppeundervisningen som er en sentral… Les mer »

«Vi er ikke sånne ‘jente-jenter'». Første underveisnotat i prosjektet «Forskning på årskull», med resultater fra intervju med vernepliktige, befal og vervede

Dette underveisnotatet – «Vi er ikke sånne ‘jente-jenter’» – er en del av prosjektet Forskning på årskull. Det tar utgangspunkt i tre avdelinger i Hæren; Ingeniørbataljonen, Sanitetsbataljonen og Garnison Sør-Varanger. Tema i notatet er jenter og gutter i førstegangstjenestes motivasjon for å gå inn i Forsvaret, erfaringer og holdninger i Forsvaret og motivasjon for og… Les mer »

Vernepliktsundersøkelsen 2009 del IIIlskudd og oppdrag

Denne analysen skal ses som en kompletterende del til andre underveisnotat levert av Østlandsforsking som ØF-notat i 2010 for prosjektet Forskning på årskull. Østlandsforskning tar i dette notatet for seg soldatenes trivsel, opplevelse av arbeidsoppgaver og hvilket forhold den enkelte har til Forsvaret etter avtjent verneplikt, brutt ned på kjønn.