Evaluering av forsøket med grunnskoletilbud etter IB-læreplaner i Oslo kommune – Sluttrapport

Hensikten med denne evalueringen er å gi Utdanningsdirektoratet et grunnlag for å vurdere videreføring av et grunnskoletilbud (trinn 1-11) etter International Baccalaureate Organization sine læreplaner som skal være tilgjengelig for alle elever i Oslo. Evalueringen omfatter et fireårig forsøksprosjekt etter opplæringsloven § 1-4 som startet i 2018 ved Manglerud skole og Blindern skole. Dersom forsøket… Les mer »

Fra Ny GIV til varig givende -om samarbeid mellom kommune og fylkeskommune for bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet

Ny Giv har vært en nasjonal satsning igangsatt av Kunnskapsdepartementet for å sikre at flere ungdommer fullfører og består videregående opplæring. Østlandsforskning har på oppdrag fra Kommunesektorens organisasjon (KS) utredet organisering av og erfaringer med samarbeid mellom kommune og fylkeskommunene i forbindelse med Overgangsprosjektet i Ny GIV. Datainnsamlingen har omfattet intervjuer med prosjektledere i samtlige… Les mer »

Ungt Entreprenørskap og regional utvikling

Fra 2004 har Østlandsforskning fulgt arbeidet som Ungt Entreprenørskap (UE) gjør i grunnskole, videregående opplæring og i høyere utdanning. Vi har i et titalls studier på regionalt, nasjonalt og internasjonalt nivå sett på de ulike betydninger UEs programmer har for pedagogisk utvikling, nyetableringer og regional utvikling. Denne rapporten fokuserer på det regionale aspektet ved UEs… Les mer »

Forskning på entreprenørskapsopplæring i Norge

Norske myndigheter har slått fast at det norske utdanningssystemet skal bli blant de beste i verden på entreprenørskapsopplæring. Forskningen på entreprenørskap i utdanningen kan spille en sentral rolle med å nå denne målsettingen: Deskriptive studier beskriver dagens tilstand; følgeforskning avdekker prosesser og de ulike aktørenes roller; mens resultatevalueringer vurderer effekten av tiltak som er satt… Les mer »

Ungt Entreprenørskap og regional utvikling. Hovedkonklusjoner

Fra 2004 har Østlandsforskning fulgt arbeidet som Ungt Entreprenørskap (UE) gjør i grunnskole, videregående opplæring og i høyere utdanning. Vi har i et titalls studier på regionalt, nasjonalt og internasjonalt nivå sett på de ulike betydninger UEs programmer har for pedagogisk utvikling, nyetableringer og regional utvikling. I dette notatet gjennomgås hovedfunn for et prosjekt om… Les mer »