Om lærende organisasjoner – bidrag til en statusrapport i DEVELOP-prosjektet (LEONARDO).

Oppland Fylkeskommune er norsk deltaker i et prosjekt med tittel DEVELOP (Development, Enskilling, Learning Education Package) under EU’s LEONARDO-program. Dette notatet er et bidrag til en statusrapport innen prosjektet.Notatet omhandler lærende organisasjoner, kompetanseutvikling og analyse av opplæringsbehov i bedrifter. Temaene er særlig relatert til små og mellomstore bedrifter, med utgangspunkt i Oppland. Vi refererer først… Les mer »

Studietrappa. Nettverkssamarbeid om kompetanseutvikling.

Rapporten beskriver og vurderer prosjektet ”Studietrappa”. Studietrapp-prosjektet har hatt som overordnet formål å utvikle og prøve ut en modell (en Studietrapp) for kompetanseutvikling i små og mellomstore bedrifter (SMB). Det har vært en grunnleggende tanke i Studietrapp-prosjektet at en kan møte kompetanseutfordringene i SMB på en bedre måte gjennom nettverksamarbeid. Prosjektet har vært et samarbeide… Les mer »

TaKT Opplæring – erfaringsrapport fra utviklingsfasen

Østlandsforskning har i 2005-06 i samarbeide med HIL (AHS og SeLL), utviklet et opplæringsprogram for saksbehandlere og andre som arbeider med familier med barn med nedsatt funksjonsevne, på oppdrag fra Sosial- og helsedirektoratet. Opplæringsprogrammet er en del at direktoratets 2-årige satsing for tilrettelegging av det kommunale tjenestetilbudet til banr med nedsatt funksjonsevne og deres familier… Les mer »

TaKT opplæring. Evaluering og ideer til videreføring

Østlandsforskning og Høgskolen i Lillehammer ved Avdeling for Helse- og Sosialfag og Senter for Livslang Læring har utviklet og gjennomfører i 2006 og 2007, på oppdrag fra Sosial- og helsedirektoratet, et kompetan-sehevingsprogram for ansatte i kommune-Norge som jobber med familier med barn med funksjonsnedsettelse. Opplæringsprogrammet er en del av direktoratets satsing for bedre tilrettelegging av… Les mer »

TaKT opplæring. Sluttrapport

Østlandsforskning og Høgskolen i Lillehammer ved Avdeling for Helse- og Sosialfag og Senter for Livslang Læring har utviklet og gjennomført, på oppdrag fra Sosial- og helsedirektoratet, et kompetansehevingspro-gram for ansatte i kommune-Norge som jobber med familier med barn med funksjonsnedsettelse i årene 2006 – 2008. Opplæringsprogrammet er en del av direktoratets satsing for bedre tilrettelegging… Les mer »

TaKT oppfølgingsundersøkelse

Notatet oppsummerer resultat fra en oppfølgende spørreundersøkelse til deltakerne i TaKT opplæringsprogram, et kompetansehevingsprogram for ansatte i kommune-Norge som jobber med familier med barn med funksjonsnedsettelse TaKT-opplæringen ble gjennomført i alle landets fylker fra og med høsten 2006 til og med våren 2008. Østlandsforskning og Høgskolen i Lillehammer ved Avdeling for Helse- og sosialfag og… Les mer »