Forsøk med 2+2 modell for agronom og gartner

Rapporten beskriver forsøket med lærlingeordning (2+2) innen landbruk og gartnernæringe-ne som ble igangsatt i 2015 og avsluttet høsten 2020. Ved oppstart ble det satt mål for forsø-ket knyttet til økt kvalitet, bedre gjennomføring og rekruttering. Fylkene Finnmark, Nordland, Buskerud og Vestfold har deltatt i forsøket som inkluderte 6 videregående skoler og 6 opp-læringskontor. Til sammen… Les mer »

Foreløpige erfaringer fra forsøk med lærlingeordning (2+2) i gartnernæring og landbruk

Fra og med skoleåret 2014/15 ble det igangsatt et forsøk med yrkesutdanning for agronom og gartner som innebærer to år i skole og to år i godkjent lærebedrift. Kandidater vil etter endt opplæringsløp motta fagbrev og vitnemål på lik linje med andre lærefag. Forsøket avsluttes 2020. Østlandsforskning har sammen med Trøndelag Forskning og utvikling fått… Les mer »

Elevers kjennskap til naturbruksutdanning i Oppland

Oppland fylkeskommune har i forbindelse med prosjektet Rekruttering, utdanning og likestilling i landbruket (RULL) gjennomført en spørreundersøkelse blant elever ved 9. og 10. trinn i Oppland om deres kjennskap til naturbruksutdanningen. Østlandsforskning har bistått fylkeskommunen i arbeidet med å sette opp og sende ut undersøkelsen. Dette notatet er oppsummering av resultatene fra undersøkelsen.

Framtidsbilde – hva slags landbruk skal vi utdanne for de neste 20 årene i Oppland

I forbindelse med forvaltningsreformen ble fylkeskommunene gitt ansvar for rekruttering, utdanning og likestilling i landbruket. Prosjektet Rekruttering, utdanning og likestilling i landbruket (RULL) ble gjennomført i perioden 1.august 2010 til 31.desember 2012. Telemarksforsking som evaluerte RULL, anbefalte fylkeskommunen å utarbeide et felles «framtidsbilde » som grunnlag for planlegging av utdanning og opplæringstilbud for landbruket. Oppland… Les mer »