Østlandsforskning har foretatt en kartlegging av ungdoms opplevelse av oppvekstmiljøet på Hadeland. Kartleggingen skal benyttes som et styringsverktøy for det forebyggende arbeidet i kommunene. Initiativtaker og oppdragsgiver for Ung på Hadeland er prosjektet ”Barn og unge på Hadeland velger positiv livsstil”. Undersøkelsen er en populasjonsstudie for ungdomsskolen og videregående skole. I alt har 1300 ungdommer… Les mer »
Ung i Gjøvik
Østlandsforskning har foretatt en kartlegging av ungdoms opplevelse av oppvekstmiljøet i Gjøvik. Kartleggingen skal danne grunnlag for å sette inn aktuelle og effektive tiltak i samsvar med ungdoms oppfatning. Initiativet til undersøkelsen er tatt av en tverretatlig gruppe samarbeidsparter ledet av Gjøvik kommunes fritidsavdeling. I alt har 1298 ungdommer i alderen 13 til 18 år… Les mer »
IKT i norskopplæring. Forskerbistand til et utviklings- og evalueringsprosjekt ved tre voksenopplæringssentre i Oslo kommune.
Notatet dokumenterer og oppsummerer erfaringer og resultater fra en egenevaluering av IKT i norskopplæring for voksne innvandrere, ved tre skoler i Oslo kommune; Oslo voksenopplæring Rosenhof, Skullerud og Smedstua. Evalueringen er lagt opp som en egenevaluering med forskerbistand, og har fokus på hvordan lærerne kan lære av egen erfaring gjennom å bevisstgjøre seg sin egen… Les mer »
Følgeforskning av Ungt Entreprenørskaps program: ”Program for nyskaping og entreprenørskap i opplæring og utdanning i Norge”(2001-2005). Underveisnotat 3. års følgeevaluering.
Ungt Entreprenørskap sitt ”Program for nyskaping og entreprenørskap i opplæring og utdanning i Norge” (2001-2005) har som hensikt å bidra til utvikling av entreprenørskapskompetanse hos elever og ungdommer. Østlandsforskning har fått oppdraget med å følgeevaluere implementeringen av programmet over en 3-års periode (2003-2005). Dette er notat nummer 3 i en serie på 3, og adresserer… Les mer »
Entreprenørskapsopplæring i skolen. Hovedkonklusjoner fra 3-års følgeforskning av Ungt Entreprenørskaps program: ”Program for nyskaping og entreprenørskap i opplæring og utdanning i Norge”(2001-2005).
Ungt Entreprenørskap sitt ”Program for nyskaping og entreprenørskap i opplæring og utdanning i Norge” (2001-2005) hadde som hensikt å bidra til utvikling av entreprenørskapskompetanse hos elever og ungdommer. Østlandsforskning har i perioden 2003-05 foretatt en følgeevaluering av programmet. I dette korte notatet oppsummerer vi hovedfunnene fra evalueringen. Tidligere er det skrevet en serie på tre… Les mer »
Evaluering av Din Framtid
Untitled Document Notat 11/2007, norsk versjon: Last ned Notat 11/2007, svensk versjon: Last ned Østlandsforskning har foretatt en deltagersentrert evaluering av Interreg III A prosjektet Din Framtid. Evalueringens hovedmål har vært å dokumentere resultater og effekter med henblikk på prosjektets målsettinger. Evalueringens design har vært kvantitativ; vi har gjennomført fire spørreundersøkelser blant deltagerne i Din… Les mer »