Entreprenørskap i de videregående skoler i Trøndelag. En kartlegging av forståelser, organisering og samhandling

I denne rapporten presenteres og diskuteres funn fra en kartlegging av entreprenørskap i de videregående skolene i Trøndelag. I Trøndelag ser det ut til at det er en smal forståelse av entreprenørskap som respondentene mener er rådende i skolen, ikke en bred (pedagogisk entreprenørskap). Samtidig er det entreprenørielle arbeidsformer som har størst nedslagsfelt blant faglærere, noe… Les mer »

Langtidseffekter av deltakelse i Ungdomsbedrift

På vegne av Ungt Entreprenørskap og Hovedorganisasjonen Virke har Østlandsforskning gjennomført prosjektet Langtidseffekter av deltakelse i Ungdomsbedrift. Målet er å undersøke om deltakelse i Ungdomsbedrift (UB) i videregående opplæring og Studentbedrift (SB) i høyere utdanning bidrar til å øke andelen unge mennesker som har entreprenørielle ambisjoner, er involvert i bedriftsetablering og sosialt entreprenørskap, og øker… Les mer »

Entreprenørskap i utdanningen og oppnåelse av læringsmål

Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning og Østlandsforskning fikk våren 2010 i oppdrag å gjennomføre en følgeforskning av entreprenørskap i utdanningen (EiU) i perioden 2010-2014. Arbeidet er organisert i fem delprosjekter, og denne rapporten er resultatet av delprosjekt 4A: ”Entreprenørskap i grunnopplæringen og elevers læring”. Hovedformålet er å diskutere hvilke sammenhenger det… Les mer »

Trivsel og fravær i videregående opplæring

Skoleåret 2006/07 evaluerte Østlandsforskning prosjektet Jakten på arbeidsgleden i ungdomsbedriften. Prosjektet handlet om å implementere inkluderende arbeidsliv i ungdomsbedrifter, og siktemålet var å bedre trivselen og redusere fraværet i ungdomsbedrifter. I 2008 begynte Akershus fylkeskommune, NAV Akershus, Ungt Entreprenørskap Akershus og Østlandsforskning en ny studie. Denne studien har fokusert på fravær og trivsel i videregående… Les mer »

Ungt Entreprenørskap og regional utvikling

Fra 2004 har Østlandsforskning fulgt arbeidet som Ungt Entreprenørskap (UE) gjør i grunnskole, videregående opplæring og i høyere utdanning. Vi har i et titalls studier på regionalt, nasjonalt og internasjonalt nivå sett på de ulike betydninger UEs programmer har for pedagogisk utvikling, nyetableringer og regional utvikling. Denne rapporten fokuserer på det regionale aspektet ved UEs… Les mer »

Jakten på arbeidsgleden i ungdomsbedriften. Resultater fra følgeevalue-ring av prosjektet

Rapporten er basert på følgeforskning av prosjektet ”Jakten på arbeids-gleden i ungdomsbedriften” som er gjennomført blant 230 ungdomsbe-drifter i videregående skole i Akershus. Prosjektet, som er et samarbeid mellom Ungt Entreprenørskap Akershus og NAV arbeidslivssenter Akershus, har som mål å øke trivselen og redusere fraværet blant eleve-ne gjennom å implementere IA-avtalen i ungdomsbedriftene. Følgeforsk-ningen har… Les mer »