Evalueringen av sosialpedagogisk rådgivningstjeneste er gjort på oppdrag av Oppland fylkeskommune. Datamaterialet er dokumenter fra fylkeskommunen, og intervjuer med rektorer og sosialpedagogiske rådgivere ved fire skoler, samt gruppeintervjuer med elever ved to skoler. Evalueringen viser at den sosialpedagogiske funksjonen ivaretas på ulike måter ved alle skolene. Arbeidsdelingen mellom aktører som inngår i den sosialpedagogiske ressursen… Les mer »
Fra Ny GIV til varig givende -om samarbeid mellom kommune og fylkeskommune for bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Ny Giv har vært en nasjonal satsning igangsatt av Kunnskapsdepartementet for å sikre at flere ungdommer fullfører og består videregående opplæring. Østlandsforskning har på oppdrag fra Kommunesektorens organisasjon (KS) utredet organisering av og erfaringer med samarbeid mellom kommune og fylkeskommunene i forbindelse med Overgangsprosjektet i Ny GIV. Datainnsamlingen har omfattet intervjuer med prosjektledere i samtlige… Les mer »
Entreprenørskap i utdanningen-samfunnseffekter
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning og Østlandsforskning fikk våren 2010 i oppdrag å gjennomføre en følgeforskning av entreprenørskap i utdanningen (EiU) i perioden 2010-2014. Arbeidet er organisert i fem delprosjekter, og denne rapporten er resultatet av delprosjekt 5: ”Samfunnseffekter».
Ungt Entreprenørskap og regional utvikling
Fra 2004 har Østlandsforskning fulgt arbeidet som Ungt Entreprenørskap (UE) gjør i grunnskole, videregående opplæring og i høyere utdanning. Vi har i et titalls studier på regionalt, nasjonalt og internasjonalt nivå sett på de ulike betydninger UEs programmer har for pedagogisk utvikling, nyetableringer og regional utvikling. Denne rapporten fokuserer på det regionale aspektet ved UEs… Les mer »
Ungt Entreprenørskap og regional utvikling. Hovedkonklusjoner
Fra 2004 har Østlandsforskning fulgt arbeidet som Ungt Entreprenørskap (UE) gjør i grunnskole, videregående opplæring og i høyere utdanning. Vi har i et titalls studier på regionalt, nasjonalt og internasjonalt nivå sett på de ulike betydninger UEs programmer har for pedagogisk utvikling, nyetableringer og regional utvikling. I dette notatet gjennomgås hovedfunn for et prosjekt om… Les mer »