Innlandet har i lengre tid hatt en goddel aktører med spisskompetanse innen utvikling av digitale spill og opplevelsesproduksjon. Fra 2002 har det skjedd en rekke aktiviteter for å få til økt formelt samarbeid mellom en rekke ulike aktører som er aktive i denne sektoren. Fra 2002 har det skjedd en rekke aktiviteter og klyngebyggende tiltak for å få til økt formelt samarbeid mellom aktørene i Hamar-regionen. Et viktig resultat av dette samarbeidet er opprettelsen av to nye Bachelorstudium: Dataspillprogrammering (høsten 2004) og Opplevelsesproduksjon og interaktive media (høsten 2003) ved Høgskolen i Hedmark. Andre viktige resultater er også Kunnskapsparken Hedmarks Dataspillnettverk (IGDA Hamar) opprettet høsten 2002, Kunnskapsparkens ’spillinkubator’ Game Studio Hamar og oppstarten av konkurransen Hamar Game Challenge i 2005. Kunnskapsparken Hedmark har valt å samle klyngeinitiativet under fellesnavnet Game Studio Hamar. Her beskrives status og mål for samarbeidet i Hamar-regionen rundt spill- og opplevelseproduksjon gjennom Game Studio Hamar. Vi gir en oversikt over sentrale aktører, og historien bak nettverket presenteres. Til slutt gjøres en kritisk analyse av nettverket, der spesielt kritiske suksessfaktorer trekkes frem.
Bestill rapport
Game Studio Hamar: klynge for spill – og opplevelsesproduksjon i Hamar regionen | (rapportnr. 200416)