Ungt Entreprenørskap sitt ”Program for nyskaping og entreprenørskap i opplæring og utdanning i Norge” (2001-2005) har som hensikt å bidra til utvikling av entreprenørskapskompetanse hos elever og ungdommer. Østlandsforskning har fått oppdraget med å følgeevaluere implementeringen av programmet over en 3-års periode (2003-2005). Dette er nummer 2 i en serie på 3, og adresserer følgeforskningen som har blitt gjennomført i evalueringens andre år, 2004. Følgeevalueringen i 2004 har hatt fokus på hvordan skolens eiere (departement, direktorat, fylkeskommune) og forvaltning (fylkesmannen) legger til rette for entreprenørskaps-opplæring og for utvikling av UEs konsepter. Notatet viser bl.a. at Ung Entreprenørskap (UE) er godt forankret i Norge, og da spesielt på regionalt nivå. UE som organisasjon har videre fått en klar plass i nasjonale planer som bl.a. ”Se mulighetene og gjør noe med dem”, samtidig som evalueringen viser at man fra sentralt hold foreløpig ikke har evnet å utvikle klare retningslinjer for hvordan skoleledelse og lærere skal forholde seg til og arbeide med entreprenørskap i skolen. Notat gir til slutt en oversikt over hvilke aktører som blir ansett som sentrale pådrivere på regionalt og nasjonalt hold for å få entreprenørskapsopplæring godt forankret.
Bestill rapport
Ungt Entreprenørskap: ”Program for nyskaping og entreprenørskap i opplæring og utdanning i Norge” (2001-2005). Følgeevaluering 2004: hvordan skolens eiere legger til rette for entre-prenørskapsopplæri | (rapportnr. 200504)