På oppdrag fra Direktoratet for naturforvaltning ved Statens naturoppsyn har Norsk institutt for by- og regionsforskning i samarbeid med Østlandsforskning evaluert Skjærgårdstjenesten.

Det er gjennomført to landsomfattende e-postbaserte undersøkelser rettet mot ansatte i driftsenhetene i Skjærgårdstjenesten og personer tilknyttet Skjærgårdstjenestens driftsområdestyrer og personlige intervjuer med omlag 25 personer involvert i tjenesten. Skjærgårdstjenesten anno 2013 har utviklet seg trinnvis over flere tiår. Tjenesten dekker i dag kyststrekningen fra grensen mellom Sverige og Østfold til og med Hordaland. Etableringen av tjenesten i Oslofjordområdet kom først. Her er det en annen organisering enn den man finner på Sørlandet. På Vestlandet (Rogaland og Hordaland) fins en tredje organisasjonsmodell.

De interne spørreskjemaundersøkelsene viser at arbeidsmiljøet i Skjærgårdstjenesten gjennomgående er godt uavhengig av organisasjonsmodell. Evalueringen foreslår en del endringer i rutinene innen tjenesten, når det gjelder rapportering, informasjon og drift/vedlikehold av HMS-utstyr. Det argumenteres også for større organisatoriske enheter, særlig på Sørlandet.

Bakgrunn: Skjærgårdstjenesten ble etablert i 1992 og har nå ansvaret for renovasjon, vedlikehold og skjøtsel av offentlig eide friluftsområder langs kysten fra svenskegrensen til og med Hordaland. Evalueringen skulle analysere organisering, oppgaveportefølje, resultatoppnåelse, forbedringspotensialer, økonomi og ressursutnyttelse, kompetanse og samarbeidsrelasjoner mv, og gi oppsummerende anbefalinger til nasjonale myndigheter og ulike samarbeidsaktører.

Rapporten kan lastens ned her:

http://www.nibr.no/filer/Samarbeidsrapp_NIBR_Ostlandsforsk_2013.pdf