Kategoriserte innlegg: Utdanning

Nyttig seminar om entreprenørskap i utdanningen

Sammen med Høgskolen i Lillehammer og NIFU arrangerte Østlandsforskning (ØF) seminaret Entreprenørskap i utdanningen: Tilnærminger, utbredelse og effekter. Seminaret ble holdt på Storhove tirsdag 27. november.

Flere av foredragene var basert på NIFU og ØFs følgeforskning av den norske satsingen på entreprenørskap i utdanningen for 2009-2014. Olav Spilling presenterte en midtveisevaluering av handlingsplanen for entreprenørskap i utdanningen, mens Sven Erik Hagen diskuterte samfunnseffekter. Vegard Johansen og Liv Anne Støren ga et innblikk i hvilken betydning entreprenørskapsopplæring har for elevers og studenters entreprenørielle ferdigheter og akademiske prestasjoner.

Er det sammenheng mellom entreprenørskapsopplæring og elevers akademiske prestasjoner?

Østlandsforsknings nye rapport diskuterer hvilke sammenhenger det er mellom entreprenørskapsopplæring i grunnopplæringen og elevers akademiske prestasjoner og utvikling av entreprenørielle ferdigheter.

Handlingsplanen for Entreprenørskap i utdanningen forventer at elever gjennom entreprenørskapsopplæring kan videreutvikle personlige egenskaper og holdninger (generelle entreprenørielle ferdigheter), lære fag og grunnleggende ferdigheter (akademiske prestasjoner), og få kunnskaper og ferdigheter om forretningsutvikling og nyskapingsprosesser (spesifikke entreprenørielle ferdigheter). Mer enn 90 prosent av ungdomsskoler og videregående skoler tilbyr entreprenørskapsopplæring, og i Østlandsforsknings nye studie ses det på betydningen av de mest utbredte entreprenørskapstilbudene i grunnopplæringen, dvs. Elevbedrift og Ungdomsbedrift i regi av Ungt Entreprenørskap, Elevbedrift i regi av skolene selv, andre entreprenørskapsprosjekter, og faget Entreprenørskap og bedriftsutvikling.